Instalacja fotowoltaiczna – rodzaje gwarancji
Przed decyzją o wyborze odpowiedniej oferty dotyczącej instalacji fotowoltaicznej, warto zrozumieć czym są opisywane w ofercie gwarancje i która z nich jest dla nas korzystna. Najpopularniejsze określenie dotyczy 25-letniej gwarancji na panele, ale czy oznacza to, że przez ten okres będziemy bezproblemowo użytkować instalację, a w razie problemów skorzystamy z gwarancji? W większości przypadków dobrze zaprojektowane i wykonane instalacje faktycznie będą bardzo długo działać bezobsługowo i bezproblemowo, jednak w instalacji jest elektronika i połączenia mechaniczne, a więc zawsze coś może się zdarzyć, z winy producenta , wykonawcy, czy zdarzeń losowych.
A więc jak rozumieć pojęcie gwarancji w fotowoltaice? Na pewno warto ostrożnie podchodzić do ofert typu 15 czy 25 lat gwarancji na wszystko, ponieważ jaka jest „gwarancja” że firma obiecująca tak długi okres będzie istnieć za rok czy piętnaście? Zarówno spółka kapitałowa czy osoba prowadząca działalność może tak długo zajmować się instalacjami ale równie dobrze oba podmioty mogą zniknąć z rynku za rok.
Co w takim razie z gwarancją? Z praktyki wynika że uszkodzenia paneli zdarzają się dość rzadko, głównie są to panele starszego typu mało popularnych producentów, dlatego przede wszystkim warto wybrać popularny, markowy produkt, montowany u wielu użytkowników, posiadający wszelkie wymagane badania, certyfikaty, potwierdzenia spełniające normy. Jednak część producentów posiada własne badania jakościowe paneli i deklaruje określone w kartach technicznych różne okresy gwarancyjne dotyczące wydajności liniowej, a dodatkowo gwarancji produktowej.
Różne rodzaje gwarancji.
W zestawach fotowoltaicznych (komplet: panele, falownik , montaż, konstrukcja i osprzęt) można wyróżnić następujące rodzaje gwarancji:
- Gwarancja na produkt (udzielana przez producenta paneli – od 10 do 30 lat, obejmuje wszystkie wady produkcyjne, takie jak rdza, awarie ogniw słonecznych lub gdy maksymalna moc spadnie poniżej 80% od STC, co odpowiada uszkodzeniu bądź awarii panelu. Większość producentów oferuje 10-12 lat gwarancji na produkt, a nieliczni nawet 15-30 lat.
- Gwarancja uzysku / gwarancja wydajności (udzielana przez producentów paneli zwykle na 25 lat, rzadko na 30 lat). Panele z czasem tracą część swojej maksymalnej mocy wyjściowej, co jest dla tej technologii naturalne w trudnych warunkach pogodowych, takich jak nadmierne upały lub bardzo niskie temperatury. Większość markowych producentów deklaruje maksymalną utratę mocy od -0,5% do -0,7% rocznie
- Gwarancja falownika (udzielana przez producenta falownika – 5 lat dla standardowych falowników, z możliwością przedłużenia do 7-20 lat)
- Gwarancja wykonania (udzielana przez instalatora – najczęściej jest to ustawowa 2-letnia rękojmia, czasem gwarancja 2-5 lat określona w dokumencie gwarancyjnym, w zależności od rodzaju i wartości instalacji czy ustaleń umownych, polityki firmy itp.)
Warto zapoznać się z warunkami gwarancji określanymi przez producentów, aby nie utracić jej w przypadku złego montażu, użytkowania, czy ingerencji w instalację przez osoby nieuprawnione.
W przypadku falownika, producent może nie uznać gwarancji z powodu
- uszkodzeń powstałych w wyniku burzy czy wyładowań atmosferycznych, pożaru
- nieprawidłowego montażu
- nieprawidłowego doboru komponentów (zaprojektowania instalacji), powodującego np. przeciążenie systemu
- z powodu nieodpowiedniej wentylacji
Przykład: określenie gwarancji liniowej dla paneli Bruk Bet Solar